mandag 4. juli 2016

SnapPap / Washable paper


I interiørbutikker ser jeg ofte på kurver som er sydd av Washable paper. 
Jeg har lyst å lage slike, men hvor selger de dette tynne lekre vaskbare papiret?
Jeg har goooglet og søkt i nettbutikker.
My Fabric fant jeg et vaskbart papir, SnapPap med "leather look".
Det så litt tjukt ut, men jeg bestilte en pakke for å teste.
Det ligner på kraftig glatt kartong.
For å få Vintage preg på papiret skulle det vaskes på 60 grader i vaskemaskin.
Det ble gjort og i tillegg klemte og brettet jeg papiret noen ganger mens det tørket.
På pinterest fant jeg litt ideer som jeg lagret på tavla Snap Pap, 
Datteren min og jeg har sydd noen små mapper inspirert 
fra en tysk blogg: Fadegrad

Det var lett å sy i dette materiale, men jeg brukte lang stinglengde
og anbefaler bare en søm rundt applikasjonen.

Jeg valgte å sy sidesømmene på vrangen med maskin.
og sydde også hjørner i bunn.
SnapPap var litt stivt og vanskelig når det skulle vrenges til rettsiden
Fòret har jeg sydd delvis på maskin og delvis for hånd. 
Begge har fått aplikerte fugler på og fóret er i samme stoff som fuglene.

I den rosa glidelåsen har jeg hengt en snor med en sølvfarget blomst til pynt.
De er litt stive og litt annerledes fra de små pungene/ necessarene som jeg pleier å sy. 
Jeg likte veldig godt strukturen på SnapPap,
selvom det var tjukkere enn det jeg var ute etter. 

Karen Elise valgt å sy sømmer på rettsiden. Det ble tøft. 
Jeg syns også hjertestjerten på fuglene hennes er så søte 

Et litt annerledes syarbeid denne gangen, men kanskje det likevel kan være til inspirasjon.
Jeg linker til Bambisyr Visa och berätta måndag.


Fuglene synger etter en storm,
så hvorfor skulle ikke folk føle seg fri
til å glede seg over det som er igjen?
                                                                         Rose Fitzgerald Kennedy 1890-199)

God sommer til deg!

7 kommentarer:

  1. SnapPap var en ny ide. Ble skikkelig flott!!
    Hvordan er slitestyrken på disse? Tåler de opphold i vesker???

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke fått testet de ut i bruk, men selve materiale virker solid, og kan fint has med i vesker til oppbevaring av f.eks mynter eller sminkesaker. Den største utfordringen vi møtte var hvis stingene ble for små, og da vi sydde med stoppefoten rundt applikasjonen av fuglene. Da kan det fort bli et lite hull. Anbefaler nesten å ikke bruke stoppefot og frihåndsquilting.

      Slett
    2. Tack för underbar inspiration och länkning på Visa och Berätta måndag!!!Bambikram♥

      Slett
  2. Your bags are darling! I am not familiar with this washable paper product, but it looks very interesting. I wonder where I could find it in the USA? I also loved your Rose Kennedy quote. :-)

    SvarSlett
  3. SnapPap har jag inte hört talas om i Sverige, kanske heter det något annat. Får nog kolla runt lite.
    Snygga blev det i alla fall.

    SvarSlett
  4. Spännande med nytt material!!!

    SvarSlett
  5. Spennende med et nytt materiale. Søte punger. Ser du har med gul lerkespore på bildet. Er det lerkefugler også kanskje. ;) Herlig med alle dine fine ord og sitater.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!