mandag 18. mai 2015

Scrap quilt!

Her er resultatet av de gule og grå scrapquilt remsene som jeg vant fra 
Evas syroms "Give away"
Hva som var i pakken kan du se her
Jeg bestemte meg for å sy et 
"Hizakake".
Som mange av dere vet har jeg bodd i Japan noen år.
Der er husa kalde om vinteren,
og det er vanlig å ha tilgjengelig et Hizakake,
direkte oversatt: kne klede/dekke.
Google oversetter sa: "kast", men da tenker jeg heller på et sjal. 
Bruksområde er å ha teppet over fanget.
Derfor er teppet omtrent halvparten av et vanlig pledd. 
I Haugesund kan det være kjølig å sette seg ut i hagen om sommeren,
for her har vi nesten alltid en kjølig nordavind.
Da er hizakake praktisk å ha tilgjengelig.
Har du "varme" på fanget (låra),
ja, da kjenner du varmen spre seg i kroppen. 

Inspirasjon til teppet fant jeg på pinterest
men jeg kunne ikke følge noe mønster da stripene hadde forskjellig bredde. 
Jeg lagde stripesett, og skar i 8 x 8" blokker.
Kvadratene ble satt sammen 4 blokker i bredden, og 6 i lengden. 
En grå ramme 3,5 " rundt blokkene, og et fleece pledd på baksiden. 
Jeg plasserte resten av stoffbitene jevnt fordelt rundt teppet sammen med grå lukkekant.
Da ble lukkekanten frisket opp og mer spennende, syns jeg. 

Jeg likte stoffene kjempegodt, syns jeg var heldig som vant
og fikk utfordringen og gleden av å sy noe i de herlige solglade fargene.
(Jeg har også noen striper i rosa og blåfarger fra scrappose gevinsten,
men de må bli til et mindre prosjekt, kanskje en sminkepung/nesse.)


Det er mandag, og som vanlig linker jeg til Bambisyr
Årstiden vi har nå er bare så herlig,
og noe av det fineste jeg vet er å gå under bøketrærne.
Være omringet av lysegrønne sarte mjuke blader
og kjenne at det er vår.
Nyt våren og
Ha en fin uke!

9 kommentarer:

  1. Vilken underbar INSPIRATION du bjuder oss alla på idag på Visa och Berätta måndag och tack också för din länkning dit/Bambikram

    SvarSlett
  2. Jeg er kjempeimponert over produktiviteten din, utrolig så mye du rekker å sy!
    Teppet ble et skikkelig solskinnsteppe :) Morsomt med litt forskjellige stoffer i lukkekant :)

    SvarSlett
  3. Thank you for commenting on my blog. It is nice to meet you! I like your quilt, it is fresh and modern.
    KATRIN W.

    SvarSlett
  4. Ohh, vad kul att få se! Det blev ett riktigt soltäcke - färgerna säger verkligen sommar!!!
    Kramisar

    SvarSlett
  5. Hvor er det bare et lækkert tæppe, du har syet. Skønne farver og stoffer, sikke en fin gevinst :-).

    SvarSlett
  6. Härligt täcke du har sytt.
    Mia

    SvarSlett
  7. Vilket snyggt täcke du har sytt av remsorna du vann av Eva! Mina måste ligga ett tag till innan jag kommer på vad jag vill sy utav dem!
    kram

    SvarSlett
  8. Lekkert teppe i herlig fargekombinasjon! :) Flotte naturbilder.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentar. Det er så hyggelig å høre fra deg!